water treatment

 

تصفیه آب

باتوجه به اهمیت کاربرد آب به عنوان مهم­ترین سیال موجود روی زمین، تصفیه آب همواره مورد توجه بوده و روش ­های مختلفی برای این کار ابداع شده است.

تصفیه آب بنا به کاربرد آن می­تواند توسط روش­های مختلف انجام گیرد. قبل از توضیح انواع سیستم­ های تصفیه بهتر است اشاره­ ای به انواع ذرات موجود در آب کنیم که هدف فرآیند تصفیه حذف آنهاست.

آلودگی­ های آب عبارتند از:

  • آلودگی ظاهری شامل رنگ، بو، مزه و ذرات معلق
  • آلودگی میکروبی
  • ذرات و یون­ های محلول در آب

برای رفع ذرات معلق مانند گل و ذرات حاصل از خوردگی، عبور آب از بسترهایی که دارای منافذ ریز هستند یکی از بهترین و ساده­ ترین نوع روش­هاست. درواقع این یک نوع تصفیه مکانیکی است که انواع متداول این سیستم عبارت است از فیلترهای شنی، فیلترهای الیافی و فیلترهای کارتریجی.

برای از بین بردن رنگ، بو، مزه و مواد آلی عموماً از فیلترهای کربن فعال(Activated Carbon) استفاده می­ شود.

آلودگی­ های میکروبی را می­توان توسط افزودن مواد ضد عفونی­ کننده مانند کلر(به صورت پرکلرین) از بین برد و یا بوسیله لامپ­ های مخصوص تابنده نور فرابنفشUV میکروب­کشی را انجام داد. البته فیلترهای دیگر هم تا حدودی می­توانند این عمل را انجام دهند ولی از نظر بهداشتی کاملاً مورد تایید نمی­ باشند.

برای حذف ذرات محلول در آب یا به عبارت ساده ­تر املاح موجود در آب روش­ های مختلفی وجود دارد که متداول­ترین آنها عبارتند از: اسمز معکوسRO، سختی­ گیر رزینی، استفاده از امواج الکترومغناطیسی.

البته اینها بخشی از روش­های معمول و متداول در مقیاس خانگی و صنعتی متوسط است که معمولاً بصورت ترکیبی مورد استفاده قرارمی­گیرند. برای توضیحات بیشتر بر روی نام هرکدام از روش­ها کلیک کنید.

 

گروه مهندسی تکنومِک