آبگرمکن های خورشیدی-Solar Water Heating

نوشته شده در نوشته شده در انرژی تجدیدپذیر, انرژی خورشیدی

2015112317314224729090

آب‌گرم‌کن خورشیدی – Solar water heating

دستگاهی است که با جذب انرژی خورشیدی آب مورد نیاز را گرم می‌کند. استفاده از انرژی خورشیدی جهت گرم نمودن آب به جهت رایگان بودن این منبع طبیعی و عظیم انرژی، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. سیستم‌های آبگرمکن خورشیدی دارای دسته بندی‌های مختلفی هستند که عبارتند از:
ترموسیفون Thermosiphon
پمپ دار تحت فشار
برگشت ثقلی

ترموسیفون:

این سیستم‌ها فاقد هرگونه پمپ جهت جابجایی آب بوده و با استفاده از گرمای آفتاب عمل می‌کنند. مشکل عمده این نوع سیستم پدیده یخ زدگی در فصول سرد سال می‌باشد.

پمپ‌دار تحت فشار:

در این سیستم مدار بسته است و برای جابجایی سیال از پمپ استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از یخ زدگی از ضدیخ استفاده می‌شود. این سیستم در مناطقی که اختلاف دمای زیادی را تجربه می‌کند، کارایی کمتری دارد.

برگشت ثقلی:

سیستم های برگشت ثقلی عموماً جزء سیستم های غیرمستقیم گرمایش آب است که در آن آب در یک سیکل بسته حرارت خورشید را از کلکتور دریافت کرده و به وسیله یک مبدل حرارتی آب داخل مخزن را گرم می‌نماید. سیستم تا زمانی که انرژی خورشید به میزان کافی موجود باشد، کار می‌کند. در غیر اینصورت پمپ از کار افتاده و سیال داخل کلکتور در اثر نیروی گرانشی به داخل مخزن تخلیه می‌شود.

این سیستم‌ها برای مناطقی که اختلاف دمای زیادی را تجربه می‌کنند گزینه بسیار مناسب است. سیستم برگشت ثقلی کلکتور‌های SGP متناسب با شرایط کشور ایران طراحی شده و بدلیل عدم استفاده از ضدیخ، نسبت به سیستم‌های ترموسیفون و تحت فشار برتری فراوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *