پکیج حرارتی

gas boiler

 

 

پکیج حرارتی

دستگاهی است برای تولید حرارت در یک سیستم گرمایشی. کلمه پکیج«Package» در زبان انگلیسی به معنای بسته یا مجموعه بسته بندی شده می باشد. علت نامگذاری این دستگاه ها به این نام این است که در این دستگاه تولید آب گرم مصرفی و آب گرم گرمایشی هردو در یک دستگاه به صورت مجتمع انجام می شود.

پکیج های حرارتی از زمان ابداع تا به امروز دائماً توسط شرکت های سازنده و تحقیقاتی دستخوش تغییر و بهبود بوده اند. پکیج های تک مبدل، دو مبدل و چگالشی یکی از انواع دسته بندی ها برای این دستگاه است. همچنین پکیج های دیواری و پکیج های زمینی نیز که با توجه به حجم و نوع نصب دستگاه از یکدیگر متمایز می شوند نوع دیگری از دسته بندی پکیج ها می باشد.

همانطور که در بالا ذکر گردید پکیج آب گرم مصرفی و آب گرم سیستم گرمایش را تولید می کند. پکیج های رایج امروزی اکثراً دو مبدله و یا چگالشی(با سه مبدل) هستند و پکیج های تک مبدل بدلیل مشکلات آن کمتر تولید و مصرف می شوند. در پکیج های تک مبدل، از نوعی مبدل حرارتی تحت عنوان مبدل اصلی دوبل(Double Gas Water Heat Exchanger) استفاده می شود که این مبدل در تماس با شعله مشعل بوده و آب را گرم می کند. آب گرم مصرفی و آب گرم گرمایشی هر دو بوسیله این مبدل و با حرارت شعله گرم می شوند.

 

 

پکیج تک مبدل

 

 

برای تامین آب گرم مصرفی، زمانی که شیر آب گرم یکی از وسایل بهداشتی باز شود، پمپ آب سیستم گرمایش متوقف شده و تنها آب سرد وارد مبدل شده و پس از گرم شدن (مانند آبگرمکن های لحظه ای) از پکیج خارج شده و مصرف می شود. عیب اصلی این نوع پکیج ها  ۱-نوسان دمای آب و ۲-رسوب گذاری بیشتر آب در مبدل است. دلیل هر دو مورد بیان شده گرم شدن مستقیم آب با شعله مشعل است و بهمین دلیل استفاده از این نوع پکیج ها محدود شده است.

پکیج های دو مبدله برای گرم کردن آب گرم گرمایشی از مبدل اصلی استفاده می کنند که در تماس با شعله آب را گرم می کنند و برای گرم کردن آب گرم مصرفی از مبدل ثانویه بهره می برند. در زمان نیاز به آب گرم مصرفی، آب سیستم گرمایش بجای رفتن به سمت رادیاتور یا دیگر منتشرکننده های گرمایی، به مبدل ثانویه هدایت می شود و همزمان آب سرد نیز وارد این مبدل می گردد. به این ترتیب بوسیله مبدل ثانویه آب سیستم گرمایش، آب گرم مصرفی را گرم می کند. در این نوع پکیج ها دمای آب بیشتر تحت کنترل بوده و همچنین بدلیل تماس نداشتن آب مصرفی با شعله، رسوب گذاری کمتری اتفاق می افتد.

 

پکیج دو مبدل تکنومک

 

 

پکیج های چگالشی (Condensing Boilers) نوعی از پکیج هستند که با استفاده از انرژی حرارتی شعله و گازهای حاصل از احتراق، به راندمان بالایی دست پیدا می کنند. در اين پكيج ها، دماي گازهـاي حاصـل از احتراق پايين ميآيد و در واقع بدين طريق از گرماي نهان تبخير اين گازها براي گرم كردن آب درون سيستم استفاده ميشـود. از آنجـا كـه گازهـاي حاصل از احتراق خاصيت خورندگي بـالايي دارنـد بنـابراين سـطح تبـادل حرارتي در اين نوع پكيج ها، از جنسهاي مقاوم در برابر خـوردگي سـاخته مي شود. از ديگر فوايد اين پكيجها ميتوان به كم كردن و حتي در مواقعي از بين بردن هزينه مربوط به دودكش اشاره كرد، چرا كه در اين نوع پكيج ها دود بصورت مایع درآمده و دیگر نیازی به دودکش نیست.

 

پکیج چگالشی

 

 

پکیج ها همچنین با توجه به ظرفیت حرارت تولیدی آن در دو نوع دیواری و زمینی موجود است. پکیج های دیواری معمولاً با ظرفیت های اسمی تقریبی ۲۰، ۲۴ و ۳۲ کیلووات ساخته و عرضه می شوند و پکیج های زمینی با ظرفیت های اسمی تقریبی ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ کیلووات موجود هستند. برای اطلاع دقیق از ظرفیت های حرارتی باید به کاتالوگ شرکت های سازنده مراجعه کرد.

پکیج های دیواری باتوجه به حجم کم دستگاه معمولاً در فضای داخلی منزل نصب می شود و بطور کاملاً مستقل هر واحد قابل کنترل است. پکیج های زمینی حجم بیشتری داشته و برای نصب معمولاً فضایی خارج از واحد نیاز دارند و برای متراژهای بالا و یا چند واحد استفاده می شود. این پکیج ها باتوجه به جمع بودن مجموعه حجم کمتری در مقایسه با دیگ و تجهیزات جانبی آن اشغال می کند.